Voortdurende financiële planning en prognoses zijn van cruciaal belang voor de groei van het bedrijf. Maar als eigenaar van een klein bedrijf kan het moeilijk zijn om dit grondig en efficiënt te doen. Misschien ben je geen cijfermens of heb je het gevoel dat het tijd kost om je bedrijf daadwerkelijk te runnen.
Nu hoeft het beheren en analyseren van uw bedrijfsfinanciën geen frustrerend proces te zijn. Sterker nog, door proactief op zoek te gaan naar verbeteringen, kun je jezelf voorbereiden op een effectiever en vruchtbaarder financieel beheer.
Hier zijn een paar tips om u te helpen uw zakelijke financiën beter te beheren.
1. Investeer in technologie voor financieel beheer
Er is geen tekort aan apps voor boekhouding en financiële technologie (fintech) op de markt. Deze geavanceerde platforms kunnen kleine bedrijven, startups en solopreneurs helpen bij het automatisch loggen van transacties en het controleren van rekeningsaldi. Veel van deze oplossingen kunnen ook belastingformulieren opstellen of integreren met belastingvoorbereidingssoftware.
Hoe dan ook, er is geen excuus om niet in een (of meerdere) van deze bronnen te investeren. Door dit te doen, heeft u meer consistente controle over budgetten en uitgaven, terwijl u ook meer tijd besteedt aan de meer missiekritieke, omzetgenererende taken van uw bedrijf. Doe je onderzoek, bepaal welke boekhoudgerelateerde taken je kunt optimaliseren en begin met het testen van oplossingen.
Als je absoluut tegen het gebruik van welke boekhoudsoftware dan ook bent, zou je toch dingen in spreadsheets moeten bijhouden, zodat je eenvoudige rapporten kunt genereren. Dit is een relatief gemakkelijke stap; banken laten u bijvoorbeeld meestal financiële overzichten exporteren als spreadsheets. Dat gezegd hebbende, kan het genoeg tijd kosten om het uit te besteden aan een freelancer voor gegevensinvoer en verificatie.
2. Kies en blijf bij een boekhoudmethode
Er zijn verschillende manieren om uw bedrijfsfinanciën bij te houden, en bedrijven gebruiken meestal methodes op transactiebasis of contant. Het verschil tussen de twee is gecentreerd rond wanneer u de saldi wijzigt. De contante methode registreert de betaling wanneer deze is ontvangen, terwijl de transactiemethode dit doet op de datum van verkoop.
De opbouwmethode is een nauwkeuriger momentopname en kan helpen bij belastingen, maar loopt ook het risico dat u denkt dat u meer geld heeft dan u heeft. Ondertussen geeft de cash-methode een duidelijk beeld van de huidige en historische cashflow, maar het is een stuk moeilijker om te voorspellen, dus het heeft ook nadelen.
Welke methode je ook kiest, het is belangrijk om je eraan te houden. U kunt niet elk jaar kiezen op basis van wat voordeliger is voor het bedrijf. Dat is een recept dat snel kan leiden tot het verliezen van transacties en het creëren van onbedoelde boekhoudfraude die uw bedrijf in juridische problemen kan brengen.
Nieuwe call-to-action
3. Begrijp uw financiële overzichten
U hoeft geen boekhoudkundige expert te zijn om uw bedrijf te runnen. U moet echter op zijn minst een algemeen begrip hebben van wat uw financiële overzichten zijn, hoe ze functioneren en hoe ze met elkaar omgaan. De drie financiële basisoverzichten om mee te beginnen zijn uw winst- en verliesrekening, balans en kasstroomoverzichten.
De winst- en verliesrekening geeft een overzicht van hoe uw bedrijf ervoor staat. De balans is een momentopname van de gezondheid en stabiliteit van uw bedrijf op basis van uw vermogen en uitstaande schulden. Uw kasstroomoverzicht vertelt u of u liquide genoeg bent om te blijven draaien en uw rekeningen te betalen.
Afzonderlijk zijn deze verklaringen geweldige hulpmiddelen om specifieke aspecten van uw bedrijf te begrijpen. Samen geven ze een duidelijk beeld van hoe u presteert, waardoor het veel gemakkelijker wordt om slimme en strategische financiële beslissingen te nemen. Als u de tijd neemt om ze te begrijpen, wordt het veel gemakkelijker om prognoses te maken en u proactief voor te bereiden op verschillende scenario’s.
4. Genereer automatisch rapporten
Nu kan het moeilijk zijn om deze financiële overzichten te analyseren als u al uw tijd besteedt aan het samenstellen ervan. Het kan ook frustrerend zijn om deze verklaringen aan een kruisonderzoek te onderwerpen wanneer u ze afzonderlijk bekijkt en bijwerkt. Om nog maar te zwijgen over het feit of u specifieke salaris-, CMS- of andere rapporten wilt invoeren om uw financiële beoordeling meer kleur te geven.
Dus in plaats van deze zaken afzonderlijk te behandelen, is het vaak waardevoller om gebruik te maken van een tool die financiële rapporten kan samenvoegen en automatisch kan genereren. Dit maakt het veel gemakkelijker om kansen op het hoogste niveau te identificeren via een enkelvoudig dashboard en vervolgens in de individuele financiële overzichten te duiken.
Met deze functionaliteit kunt u verfijnen wat er wordt gepresenteerd, gemakkelijk informatie delen en in sommige gevallen zelfs rechtstreeks vanuit het rapport zelf aanpassingen maken.
5. Raadpleeg een accountant
Zelfs gewapend met de nieuwste tools, is boekhouding nog steeds moeilijk en vervelend om te beheren. Daarom moeten accountants verschillende certificeringen hebben op basis van hun exacte specialisaties, vanwege de mate waarin ze kunnen variëren.